JAV edukologijos ekspertės: meno edukacija svarbi ir būsimiems gydytojams, ir lyderiams

MO muziejus Naujienos
VTS mokymai | MO muziejus

Šiais metais tapęs pirmuoju meno muziejumi Lietuvoje, akredituotu tobulinti pedagogų kvalifikaciją, MO toliau stiprina kultūrinės edukacijos programą – MO viešėjo ir mokymus vedė edukologijos ekspertės iš JAV Tara Geer ir Amy Chase Gulden.

Ne vieną dešimtmetį MoMA muziejuje pradėtą vizualinio mąstymo strategijos metodą vystančios lektorės pabrėžia – ko gero, joks kitas meno edukacijos metodas nėra paremtas tokia tyrimų gausa, o jį pritaikyti sėkmingai pavyksta ne tik muziejuose, bet ir mokyklų klasėse, medicinos studijose ar sėkmingų vadovų ugdyme.

Meno edukacijas apvertė aukštyn kojomis

Amy Chase Gulden | MO muziejus

A.Ch. Gulden pabrėžia, kad vizualinio mąstymo strategija (VMS) – bene vienintelis meno edukacijos metodas, paremtas pačių žiūrinčiųjų į meną tyrinėjimu ir tuo, kokias individualias patirtis jie atsineša į pažintį su meno kūriniais. Metodas tyrinėja ir tai, kas keičiasi tas patirtis gilinant.

Pasak edukologės, atvykti į Lietuvą vesti mokymų jas motyvavo ir tai, kad MO muziejaus misija glaudžiai susijusi su esminiu metodo principu – kviesti žmones į atvirą dialogą, kurio atspirties taškas yra meno kūrinys. Tuo pačiu tai padeda kurti savo individualų ryšį su meno kūriniu, kliaujantis ne žinių bagažu, o įdėmiu žiūrėjimu bei dalinimusi su grupe tuo, ką matau.

„Yra daugybė mokymo metodų, kurie grįsti hierarchiniu santykiu tarp žinančiojo ir besimokančio. Tokie metodai neformuoja įtraukaus ryšio su dalyviais, jų prašoma daryti tai, kas jiems neįdomu arba kam dalyviai nėra pasiruošę. Tuo tarpu vizualinio mąstymo strategija visų pirma lavina žiūrėjimo įgūdį bei suteikia įrankius kokybiškam įsiklausymui, žmonių augimo skatinimui, jų įgalinimui. Šis metodas iš dalyvių nereikalauja žinių demonstravimo ar teisingų atsakymų“, – pasakoja A. Ch. Gulden.

Amy Chase Gulden | MO muziejus

T. Geer antrina, kad principu iš viršaus į apačią paremtame mokymo procese dažnai neskiriama dėmesio tam, su kokiomis patirtimis ir poreikiais ateina dalyvis. Tuo tarpu vizualinio mąstymo metodas remiasi paprastu – žiūrėjimo ir kalbėjimo – principu, atveriančiu laisvą diskusiją.

VTS mokymai | MO muziejus

Prigijo iš antro karto

VTS mokymai | MO muziejus

Vizualinio mąstymo strategijos metodas MO muziejaus edukacijose tiek vaikams, tiek suaugusiems vystomas nuo atidarymo. Muziejaus edukacijų vadovė Jurgita Zigmantė sako, kad šiemet pelnyta akreditacija motyvavo įgyvendinti seną svajonę – pasikviesti į Lietuvą metodo pradininkus.

„Didelis įvertinimas ir ateities planai tapo stipriu postūmiu dar pagilinti turimas žinias, užsitvirtinti, kad viską darome teisingai. Mokymų metu gerokai sustiprinome edukatorių raumenį pagrindiniame mūsų edukacijose naudojamame metode“, – pasakoja J. Zigmantė.

VMS edukacijų metu nėra siekiama gilinti dalyvių žinias apie meno kūrinius ar jų istoriją – metodas pasitelkia paprasčiausius žmogiškuosius gebėjimus: įdėmaus stebėjimo padiktuotas emocijas, mintis, atsiminimus, diskutuojant tarp skirtingų požiūrių atsirandančias įtampas.

T. Geer tai – antras apsilankymas Lietuvoje: 1996–aisiais Atviros Lietuvos fondo iniciatyva VMS edukologai vykdė didžiulį projektą iš sovietinės okupacijos išsivadavusiose šalyse, mat metodas matytas kaip būdas stiprinti demokratinę visuomenę.

Tąsyk metodas Lietuvoje neprigijo – T. Geer atkreipia dėmesį, kad prie to prisidėjo anuomet vyravęs mokymo kaip hierarchija paremto pasyvaus proceso dominavimas bei informacijos ir žinių perteikimo prioritetas. Šiuo metu situacija keičiasi, mat imama suvokti XXI amžiaus kompetencijų – kritinio mąstymo, komunikacijos, bendradarbiavimo – svarba.

„Įdomiausia – tai, kad šis metodas nesensta. Tą patį paveikslą galima aptarinėti dešimtmečius – kiekvienas žmogus jame pastebės kažką naujo ir savito. Visi dalyviai, su jais įvykstantys pokalbiai yra unikalūs – tai labai įkvepia“, – dalinasi T. Geer.

Nuo mokyklos suolo iki gydymo įstaigų

Tara Geer | MO muziejus

Pradėjus vystyti VMS metodą tyrinėta, kas nutinka, kai šį metodą taiko ne menininkas ar muziejaus edukatorius, o mokytojas mokyklos klasėje. Paaiškėjo, kad turint vos vieną užsiėmimą per mėnesį, kurio metu neformaliai kalbamasi, pasitelkiant meno kūrinius, vaikams pavyksta pasiekti geresnių mokymosi rezultatų.

Tuo praktiškai įsitikinti pavyko ir Lietuvoje – šiemet MO ir Britų tarybos Lietuvoje vykdyto projekto metu Visagino Draugystės progimnazijoje vizualinio mąstymo metodas tapo itin sėkmingu įrankiu lietuviškai prakalbinant rusų kalbą įprastai vartojančius mokinius. Pasyviai, tik pamokų metų lietuvių kalbą vartoję mokiniai projekto metu išmoko kalbėti čia ir dabar, pasisakyti, interpretuoti, aiškiau formuluoti savo idėjas.

Edukologės dalinasi, kad JAV šis metodas plačiai taikomas ne tik dirbant su moksleiviais, bet ir, pavyzdžiui, rengiant būsimuosius medikus.

Tara Geer | MO muziejus

„Vis daugiau medicinos mokymo įstaigų JAV siekia, kad kiekvienas tapti gydytoju besiruošiantis studentas turėtų bent šiek tiek patirties dalyvaujant VMS užsiėmimuose. Tyrimai rodo, kad tai gydytojams padeda atidžiau stebėti pacientus, geriau juos išgirsti, nustatyti tikslesnes diagnozes“, – dalinasi A. Ch. Gulden.

Daugybė verslo atstovų naudojasi metodu tam, kad taptų geresniais lyderiais, išmoktų geriau įsiklausyti bei dirbti su skirtingomis komandomis.

Lektorė akcentuoja, kad retas edukacijų metodas remiasi ištisais trimis dešimtmečiais mokslinių tyrimų. Tai leidžia nuolat adaptuotis prie besikeičiančių visuomenės poreikių.

„Man pradėjus dirbti prieš 16 metų, vienas esminių VMS uždavinių buvo kritinio mąstymo ugdymas, tuo tarpu dabar daugiausiai dėmesio skiriame bendruomenės kūrimui, socialiniams ir emociniams įgūdžiams.

Tai tampa vis svarbiau įmonių ir organizacijų vadovams – daugybė verslo atstovų naudojasi metodu tam, kad taptų geresniais lyderiais, išmoktų geriau įsiklausyti bei dirbti su skirtingomis komandomis“, – dalinasi edukologė.

MO muziejus vizualinio mąstymo strategiją taip pat taiko komandų stiprinimui – šiemet pristatytas užsiėmimas verslui „MOmandiruotė“, kurioje savo komunikacijos ir bendradarbiavimo kompetencijas gerina įmonių komandų nariai.

 

Vizualinio mąstymo strategija (VMS) – MoMA muziejaus (JAV) edukatoriaus Philip Yenawine ir psichologės Abigail Housen sukurtas meno edukacijos metodas, MO muziejuje aktyviai ir sėkmingai taikomas nuo muziejaus atidarymo.

Šiais metais, bendradarbiaudamas su JAV ambasada, MO muziejus įgyvendino kelis metus puoselėtą svajonę šio metodo mokytis iš pačių jo pradininkų. Lapkričio mėnesį MO muziejuje lankėsi Tara Geer ir Amy Chase Gulden – ne pelno siekiančios organizacijos „Visual Thinking Strategies“, įkurtos JAV, atstovės. Intensyviuose seminaruose savo įgūdžius tobulino keturiolika MO muziejaus edukatorių.

Generated with Avocode.fb Generated with Avocode.Path 39 Generated with Avocode.Path 40 Generated with Avocode.Group 59Rectangle 62Path 41 Generated with Avocode.Group 58Path 37Path 38 Pasidalink:
Paieška