Vizualinio mąstymo edukacijos: MO keliauja po Lietuvos bendruomenes
„Pamačiau save kito žmogaus akimis”.
„Pamačiau save kito žmogaus akimis”, „tai buvo lyg terapinis užsiėmimas, kada buvome laisvi analizuoti ir užduoti klausimus”, „kiekvienas iš mūsų savyje atrado kažką naujo”, – tokiomis emocijomis dalinosi bendruomenės, dalyvavusios MO muziejaus edukacijose šią vasarą.
Edukacijos – pagal MoMA edukatoriaus ir psichologės sukurtą metodą
MoMA muziejaus (JAV) edukatoriaus Philipe Yenawine ir psichologės Abigail Housen sukurtas meno edukacijos metodas MO muziejuje aktyviai ir sėkmingai taikomas nuo muziejaus atidarymo. Šią vasarą tuo įsitikino ir įvairios tautinės bendruomenės, kada MO muziejus kartu Britų taryba Lietuvoje įgyvendino projektą „Vizualinio mąstymo mainai mene“ ir kvietė bendruomenes atsispiriant nuo meno kūrinio analizuoti aktualius klausimus, pažinti save ir kitus. Nuo rugsėjo edukacijas išbandys ir moksleiviai.
„Vizualusis menas – puikus atspirties taškas pokalbiui. Meno kūrinys tampa šio pokalbio vedliu. MO muziejaus edukatorių taikomi metodai sukuria palankias sąlygas išdrįsti kalbėti net ir tiems, kuriems nedrąsu ar nejauku. Dalyviai analizuoja, kas matoma kūrinyje – tai ne tik įgalina ir padeda įveikti pirmąjį „nesuprantu“ barjerą, bet ir atskleidžia, kaip skirtingai mes matome dalykus, vyksta diskusija, keičiamasi argumentais ir nuomonėmis. Pastebime, kad edukacijų dalyviai itin vertina galimybę trumpam sustoti, analizuoti, laisvai ir be jokių išankstinių nuostatų interpretuoti bei išgirsti kitą. Šiuolaikiniame skubančiame pasaulyje tai tampa labai svarbu“, – teigia Milda Ivanauskienė, MO muziejaus direktorė.
Save atrado įvairių tautinių bendrijų atstovai
Visą vasarą vykusios edukacijos pritraukė įvairių tautinių bendrijų atstovus. Naujų patyrimų muziejuje kartu ieškojo rumunų, totorių, moldavų, žydų, rusų ir lenkų bendruomenės. 4 sesijų metu šios bendruomenės kartu su MO edukatoriais praktikavo vizualinio mąstymo metodo pagrindinius principus ir juos taikydami ugdė vizualinį, kritinį ir kūrybinį mąstymą. Atlikdami įvairias užduotis, bendruomenių dalyviai turėjo progą artimiau susipažinti vieni su kitais, lavinti savo komunikacinius ir viešojo kalbėjimo įgūdžius bei įsikvėpti muziejaus ekspozicinėse erdvėse.
MO muziejaus edukatoriai tai pat vyko susitikti su bendruomenėmis į Ignaliną, Kybartus, Marijampolę, Trakus, Šalčininkus, Šilutę, Švenčionis, Švenčionėlius, Visaginą.
Kviesdami į meno kūrinius žvelgti be išankstinių nuostatų ar lūkesčių, MO muziejaus edukatoriai atvėrė naujus kelius dalyviams, kaip galima interpretuoti kūrinius. Svarbiausia – dalyviai teigia patys labiau save pažinę, įsiklausę į aplinką, save ir kitus, sudalyvavę savotiškoje terapijoje muziejuje.
„Gyvenime atrodo, kad taip nebūna, mes buvome laisvi, be išankstinių nuostatų“.
„Supranti, kad tai, ką tau reiškia vienas žodis, kitam gali reikšti visai ką kitą“, – teigė viena iš dalyvių bendruomenių baigiamojo renginio metu.
„Gyvenime atrodo, kad taip nebūna, mes buvome laisvi, be išankstinių nuostatų“, – įspūdžiais dalijosi kitas dalyvis.
„Itin patiko paveikslo aptarimas įtraukiant emocijas. Įdomu buvo klausytis, kaip kiti kalba, ką jaučia, palyginti su savo jausmais. Labai vertinu tai, kad mes įgarsinom savo jausmus, mintis ir pasidalinom su kitais“, – pasakojo vienas iš bendruomenių atstovų.
Nuo rugsėjo – vizualinio mąstymo edukacijos mokyklose
Nuo rugsėjo mėnesio MO muziejaus edukaciniai užsiėmimai vyks įvairiose mokyklose: Kalvarijos meno mokykloje, Tauragės meno mokykloje, Kalesninkų Mykolo Rudzio pagrindinėje mokykloje, Trakų r. Rūdiškių gimnazijoje, Riešės gimnazijoje, Vilniaus Levo Karsavino mokykloje, Vilniaus „Atgajos“ specialiojoje mokykloje, Vilniaus Aleksandro Puškino gimnazijoje, Vilniaus Sofijos Kovalevskajos gimnazijoje.
Amžius šiems užsiėmimams nesvarbu – visos sesijos yra grįstos dalyvių ir edukatorių dialogu, kiekviena sesija gali būti unikali ir skirtinga. Patys dalyviai skirtingai interpretuoja kūrinius, jie kelia įvairius jausmus ir tai tampa paskata analizuoti vis kitokias temas.
Išgirsti, išklausyti, kalbėti ir kelti klausimus
Projekte „Vizualinio mąstymo mainai mene“, pasitelkiant šiuolaikinį meną ir MO muziejaus vykdomas edukacines programas, siekiama ugdyti kritinį mąstymą, skatinti dialogą, įprotį išgirsti ir išklausyti kito nuomonę, argumentuoti ir nepriimti vienos tiesos kaip galutinės. Projekto metu dalyviai skatinami kalbėti ir kelti aktualius, o kartais galbūt ir nepatogius klausimus – visos nuomonės yra galimos ir laukiamos.
Edukaciniai užsiėmimai yra paremti vizualinio mąstymo strategija. Tai MoMA muziejaus (JAV) edukatoriaus Philipe Yenawine ir psichologės Abigail Housen sukurtas meno edukacijos metodas, kurį MO muziejuje taiko MO edukatoriai. Užsiėmimų metu vyksta nuolatinis edukatoriaus ir dalyvių dialogas, naudojama universali klausimų sistema, skatinanti stebėti ir apibūdinti, interpretuoti remiantis argumentais, nuosekliai samprotauti.
Edukacinis projektas įgyvendinamas pagal „People to People“ programą bendradarbiaujant su Britų taryba Lietuvoje.