10 Lietuvos fotografijos istorijų. Ugnius Gelguda
Užčiuopti aktualijas ir išryškinti problemas
Anksčiau aktyviai fotografavęs, Ugnius Gelguda (g. 1977) dabar priklauso meniniam duetui Pakui Hardware ir kuria erdvines instaliacijas. Savo fotografijose menininkas siekia užčiuopti tuo metu visuomenėje vyraujančias aktualijas, išryškinti esamas problemas ir kalbėti apie tai, ką dauguma būtų linkę nutylėti.
Įvairių šeimų portretai
Fotografijų serija „Gyvenimas kartu“ – tai jautrūs ir subtilūs pačių įvairiausių šeimų bei porų portretai: heteroseksualių ir homoseksualių, kai tarp sutuoktinių didelis amžiaus skirtumas, anksti susituokusių ir kitų.
Visgi netradicinės orientacijos žmonių vaizdavimas sulaukė pasipriešinimo – kūriniai buvo pašalinti net iš dviejų parodų. Dar pernai MO muziejaus lauko reklamos stendas su viena iš šių fotografijų buvo apmėtytas raudonais dažais.
Kyla klausimas – ar per du dešimtmečius, praėjusius nuo fotografijų sukūrimo, tapome nors kiek tolerantiškesni?
Ugnius Gelguda
Gyvenimas kartu, 2004
MO muziejaus kolekcija
„Žalgiris“ – mūšis ar krepšinio klubas?
O ką pirmiausia pagalvojate išgirdę žodį „Žalgiris“? Apie viduramžiais vykusį mūšį, o gal greičiau apie krepšinio klubą? Krepšinio klubo mūšiai taip pat yra svarbūs: anuomet jie simbolizavo pasipriešinimą sovietinei santvarkai, o dabar tai vienas nacionalinio pasididžiavimo ženklų.
Tai teigia ir menininko Ugniaus Gelgudos audiovizualinė instaliacija „Žalgiris“. Audiovizualinės instaliacijos sumanymui įgyvendinti menininkui nebepakanka vien fotografijos – čia ji yra viena iš tarpdisciplininio meno kūrimo priemonių. Įgarsinta šėlstanti minia perkeltine prasme tampa vienybės simboliu.
Taip pat kūrinys kalba apie jaunimo atsiribojimą nuo vyraujančios tvarkos, pasipriešinimą, kuris lemia naujų visuomenės grupių formavimąsi. Tai – lūžio taškas, kuriame išnyksta riba tarp individualios ir grupinės tapatybės.
Ugnius Gelguda
Žalgiris, 2006
MO muziejaus kolekcija
Naktinių linksmybių fiksavimas
Cikle „Gravitacija”, pasak Gelgudos, nepamatysi apsvaigusios ar pavargusios publikos – čia idealus jaunimas, puikiai išmanantis pozą, žinantis fotografijos fiksavimo galią. „Polaroidinių“ fotografijų ciklo pavadinimas turi kelias prasmes.
Visų pirma, tai nuoroda į vieną pirmųjų Lietuvoje šokių klubų „Gravity“. Taip pat tai – būsena, kai naktinių linksmybių sūkuryje tarsi pranyksta bet kokie suvaržymai – net ir žemės trauka.
Ugnius Gelguda
Iš ciklo „Gravitacija“, 2008
MO muziejaus kolekcija