10 Lietuvos fotografijos istorijų. Romualdas Požerskis

Fotografijose – laikinumas, vienatvė, santykių drama

Romualdas Požerskis (g. 1951), dirbdamas reportažiniu metodu, atskleidžia gyvenimą įvairiais rakursais. Jo nuotraukų ciklus sudaro bendrų planų nuotraukos ir iš arti užfiksuoti psichologiniai portretai. 

Požerskis fotografuoja svarbių įvykių lemiamus momentus ir kasdienius žmonių išgyvenimus. Autorius seka humanistine fotografijos tradicija, kurią Lietuvoje pradėjo tokie klasikai kaip Antanas Sutkus, Aleksandras Macijauskas, Romualdas Rakauskas, Algimantas Kunčius ir kiti. Požerskis atskleidžia žmogų nuolat lydimą laikinumo, vienatvės, žmogiškų santykių dramos neišvengiamumo.

Nuotraukų motyvą padiktavo atlaidai

Romualdas Požerskis | Žemaičių Kalvarija | Atlaidai | MO kolekcija

Romualdas Požerskis, kaip žinome iš jo jaunystės dienoraščių, ilgai ieškojo savo kūrybos ašies. O pagrindinį savo fotografijų motyvą atrado visai atsitiktinai, važinėdamas motociklu užklydęs į atlaidus viename Žemaitijos miestelyje. Jie būsimam fotografui padarė tokį stiprų įspūdį, kad nesustojo jų fiksuoti dar kelis dešimtmečius. 

Požerskio nuotraukose matome susiduriant žemiškumą ir sakralumą, įžvelgiame žmogaus pastangas žengti šventumo keliu. Menininkas seka savo mokytojo Aleksandro Macijausko pėdomis, jam taip pat svarbios humanistinės vertybės, Lietuvos kaimo tradicijos. 

Sovietmečiu daugybė šio ciklo fotografijų viešumoje negalėjo būti eksponuojamos dėl religinės tematikos, tačiau būtent už „Atlaidus“ 1990 m. Požerskiui buvo skirta Nacionalinė premija.

 

Romualdas Požerskis 
Atlaidai. Žemaičių Kalvarija, 1984
MO muziejaus kolekcija

Dokumentavo įvykius, atvedusius į Nepriklausomybę

Romualdas Požerskis | Rytas prie Parlamento | MO kolekcija

Požerskio tvirta pilietinė pozicija paskatino jį nuosekliai dokumentuoti svarbiausius įvykius, vedusius Lietuvą į Nepriklausomybę. Jo nuotraukose juntame Sąjūdžio nuotaikas, žmonių ryžtą versti naują Lietuvos istorijos puslapį. Šiuose darbuose Požerskis atskleidė reportažinės fotografijos kūrėjo talentą. 

Aukščiausiosios Tarybos rūmuose prabuvęs tris paras, jis fotografavo dieną ir naktį vykstančias Šv. Mišias, taip pat šalia budinčius žmones. Požerskis dalijasi atsiminimais: Tokia susakralinta aplinka buvo, o viduj jausmas toks, kad ta minia kaukia kaip sužeistas žvėris“. Ši nuotaika tvyro ir visoje nuotraukų serijoje. 

 

Romualdas Požerskis
Rytas prie Parlamento, 1991-01-13
49 × 33 cm
MO muziejaus kolekcija