Susipažink su viktorinoje naudotais kūriniais ir jų autoriais
Stasys Krasauskas
Stasys Krasauskas – ne tik populiariausias SSRS ir už jos ribų sovietmečio Lietuvos grafikas. Menininkas buvo ir puikus plaukikas bei LSSR vandensvydžio rinktinės narys! Be to, dar jis suvaidino jūrininką Raimundo Vabalo filme „Žingsniai naktį“ (1962), dainavo Liutauro partiją mėgėjiškame Jurgio Karnavičiaus operos „Gražina“ pastatyme (1961).
Svarbiausia raiškos priemonė daugelyje S. Krasausko kūrinių – plona, tiksli, griežta linija linoleumo ir medžio raižiniuose. Grafiką jis vadino juodos ir baltos kova, visa autoriaus kūryba – nespalvota ir, anot jo paties ir amžininkų, – mąsli.
Pagrindinis jos motyvas – žmogaus kūnas ir judesys. Dailios, proporcingos ir energingos nuogos figūros čia įvaizdina abstrakčias sąvokas ir poetines metaforas, modernaus pasaulio žmogų paverčia galingu, o jaunystę ir meilę padaro amžiną.
Viktorinoje naudoti kūriniai
S. Krasausko autocinkografijos kūrinyje „Krepšinis“ iš ciklo „Judesys“ vaizduojami žaidėjai primena krepšinio rinktinės sportininkus. O Lietuvos vyrų krepšinio rinktinė vasaros Olimpinėse žaidynėse yra iškovojusi 3 bronzos medalius – 1992, 1996 ir 2000 metais.
Stasys Krasauskas
Krepšinis. Iš ciklo „Judesys“, 1970
Autocinkografija, 50 x 33 cm
MO muziejaus kolekcija
Stasys Krasauskas
Rankinis. Iš ciklo „Judesys“, 1970
Autocinkografija, 32,5 x 50 cm
MO muziejaus kolekcija
Vis dėlto menininkas grafikoje (at)vaizdavo ne tik sporto šakas ir sportiškus kūnus. Skausmas, desperatiška aistra, suluošinto žmogaus vienatvė išreikšta judriomis energingo piešinio figūrų kompozicijomis ir autoriaus estampų triptike „Kur eini, žmogau?“ (1973).
Stasys Krasauskas
Iš ciklo „Kur eini, žmogau?“, 1973
Autocinkografija, 50 x 64,5 cm
MO muziejaus kolekcija
Jonas Mackonis-Mackevičius
Jonas Mackonis-Mackevičius – dviejų mūzų riteris. Jam pakluso ir dailininko teptukas, ir rašytojo plunksna. Buvo didelis eruditas (gerai mokėjo 5 užsienio kalbas), inteligentiškas žmogus, nestokojęs humoro jausmo. J. Mackonis domėjosi meno istorija, rašė kritikos straipsnius, monografijas, taip pat jo plunksnai priklauso 4 dramos kūrinių, 5 operų (geriausiai žinoma Vytauto Klovos opera „Pilėnai“, 1956), 2 operečių libretai ir net kino filmo scenarijus („Julius Janonis“, 1959).
Vis dėlto didžiąją autoriaus kūrybos dalį sudaro tapyba, kuri buvo jo pašaukimas ir profesija.
Viktorinoje naudotas kūrinys
Olimpinė rungtis – bėgimas su kliūtimis – atsirado nuo pirmųjų Olimpinių žaidynių, įvykusių 1896 metų vasarą Atėnuose. Šią rungtį sudaro barjerinis bėgimas (50 m – 400 m) ir kliūtinis bėgimas (1500 m – 3000 m).
Būtent barjerinis bėgimas yra pavaizduotas šioje Jono Mackonio-Mackevičiaus drobėje. Tai lengvosios atletikos rungčių grupė, kurioje sportininkai bėgdami turi šokinėti per barjerus. Toks bėgimas dar klasifikuojamas į sprinto ir ilgo nuotolio distancijas.
Jonas Mackonis-Mackevičius
Barjerinis bėgimas, 1962
Drobė, aliejus, 100,5 x 120 cm
MO muziejaus kolekcija
Įdomu tai, kad paveikslas „Barjerinis bėgimas“ nėra būdingas J. Mackonio kūrybai pavyzdys: sporto tema, dinamiškas figūrų judesys. Sovietmečiu buvo itin populiaru rengti įvairias temines parodas skambiais pavadinimais, pavyzdžiui, respublikinė paroda „Sportas dailėje“ (1971), kuriose dailininkai tarsi „atiduodavo duoklę“ vyravusiai santvarkai. J. Mackonio paveikslas labiau primena sieninę tapybą, kurios pagrindus menininkas įsisavino studijuodamas monumentaliąją tapybą. Kita vertus, šiame kūrinyje pastebimi kai kurie esminiai J. Mackonio tapybos elementai: kruopštus piešinys, jautrus potėpis, dekoratyvus koloritas.
Antanas Sutkus
Ankstyvuoju kūrybos laikotarpiu Antanas Sutkus sukūrė bene labiausiai užsienyje jį išgarsinusią fotografijų seriją „Jeanas Paulis Sartre’as ir Simone de Beauvoir Lietuvoje“. 1965 metais penkių dienų viešnagės Lietuvoje metu, garsiąją prancūzų porą kartu su rašytojais Eduardu Mieželaičiu ir Mykolu Sluckiu lydėjęs A. Sutkus Nidoje užfiksavo ekspresyvų filosofo Sartre’o įvaizdį, kuris įsiminė ir yra atpažįstamas įvairiose pasaulio šalyse.
A. Sutkaus darbuose taip pat ryškus išskirtinai „lietuviškas“ humanistinės fotografijos bruožas. Autoriui buvo svarbu įamžinti Lietuvos žmones jų autentiškoje ir pačiam fotografui artimoje būtyje. Siekis išsaugoti lietuvišką tapatybę buvo nulemtas ne vien politinių aplinkybių, bet ir natūraliai kilo iš paties fotografo gyvenimiškos patirties.
O jei norėtumei trumpai ir koncentruotai – skaityk pasakojimą MO tinklaraščio įkvėpimuose.
Viktorinoje naudotas kūrinys
„Maratonas Universiteto gatvėje“ – viena žinomiausių A. Sutkaus fotografijų, išgarsinusių jį visame pasaulyje, leidusi autoriui atskleisti totalitarinio režimo dviprasmybę ir kūrybos laisvės siekį.
Antanas Sutkus
Maratonas Universiteto gatvėje, 1959
60 x 40 cm
MO muziejaus kolekcija
Trumpas videopasakojimas apie Antaną Sutkų:
Taip pat kviečiame klausytis pokalbio su šiuo ypatingu lietuvių fotografu.
Įdomu? Tavęs dar laukia II, III ir IV šio pokalbio dalys!
Jas rasi čia:
Linas Jusionis
Linas Jusionis – jaunas tapytojas, kurio debiutą drąsiai galime vadinti ryškiu. Jo darbus geriausia žiūrėti serijomis, nes tuomet geriau atsiskleidžia principai, kuriais remiasi menininkas. Tolygiom, nuosaikiom spalvom nutepti glotnūs jo drobių paviršiai vizualiai yra labai priartėję prie geometrinės abstrakcijos, tačiau po kelių sekundžių apsirikimo, žiūrovas gali atpažinti, jog vaizdas yra konkretus, paimtas iš realybės, tik apžiūrimas iš labai arti arba mažai informacijos teikiančiu kampu.
L. Jusionio kūrybą įkvepia kino filmai, tačiau jo darbuose aktyvus veiksmas visuomet lieka „už kadro“. Menininkui svarbu sukurti įtampos ir laukimo atmosferą. Jo paveikslai dažnai priartėja prie abstrakcijos – peizažai ar architektūros fragmentai perteikiami grynomis geometrinėmis formomis.
Viktorinoje naudotas kūrinys
Linas Jusionis
Ugdymas, 2009
Drobė, akrilas, 125 x 125 cm
MO muziejaus kolekcija
Susipažink su autoriumi artimiau!
Šiame įraše L. Jusionis pasakoja, kas jam yra svarbu kūryboje, ką stengiasi atmesti dirbdamas, kaip siekia grynumo.
Tapytoją kalbina menotyrininkė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė.
Ar žiūrėdamas į paveikslus atkreipi dėmesį į pačias mažiausias ir tolumoje esančias detales? Dažnai ten gali slypėti kažkas įdomaus. Galbūt net pagrindinis, nors ir sunkiau pastebimas paveikslo elementas. Būtent toks tolimas paveikslo planas yra įdomus L. Jusioniui.
Tad kviečiame trumpam apsilankyti kūrybinėse dirbtuvėse su šiuo menininku!
O jei smalsu pamatyti kitų šio autoriaus kūrinių, vieną jų gali pamatyti pro V. B. prizmę! MO muziejaus įkūrėjas Viktoras Butkus užfiksavo Lino Jusionio kūrybos proceso užkulisius: drobės „Nuovargis“ (2018) radimąsi nuo pirmųjų potėpių iki galutinio idėjos įgyvendinimo. Beje, šis paveikslas iš dailininko dirbtuvės atkeliavo tiesiai į MO kolekciją!
Arūnas Kulikauskas
Fotomenininkas Arūnas Kulikauskas – tylus keliautojas, stabdantis beprotišku tempu judančią kasdienybę. Statiškumas ir monotonija jo darbuose, be to, kad yra vieni kertinių jo kūrybinio braižo akmenų, atsiranda ir iš naudojamos technikos – primityvios pinhole ir momentinės polaroid fotografijos derinio.
A. Kulikauskas 22 metus (1990–2012 m.) gyveno ir dirbo Niujorke. Ten susipažino su Jonu Meku, dirbo jo įsteigtame avangardinio kino archyve „Anthology Film Archive“. Įdomu tai, kad autorius siejamas su sovietmečio paskutinį dešimtmetį veikusia neformalia jaunų fotomenininkų grupe „Plėšriųjų sekcija“. Toks grupės vardas kilo dėl to, kad ji veikė Kauno zoologijos sodo fotolaboratorijoje, įsikūrusioje šalia plėšrūnų narvų.
Viktorinoje naudotas kūrinys
A. Kulikausko kūryba labai įvairiapusiška. Naudojant pinhole ir polaroid technikų derinį, sukurtos fotografijos pasakoja apie autoriaus konceptualumo ir savito braižo paieškas. Rezultatas – eksperimentinės fotografijos su įprastai angliškais užrašais po jomis. Kūriniai atrodo labai asmeniški, kartais net nejauku į juos žiūrėti – lyg raustumeisi svetimame stalčiuje…
Viena žinomiausių autoriaus sukurtų fotografijų serijų „Niujorko dviračiai“ veikiausiai atspindi jo asmenybę, būdą. Nors save vadina pasaulio gyventoju, Lietuvos fotomenininkas Niujorke tapo stebėtoju, nedrąsiai statančiu pinhole kamerą ant žemės, lūkuriuojančiu, kol šviesa pasieks emulsiją ir bus galima tęsti kelionę.
Arūnas Kulikauskas
Niujorko dviračiai, 2007
Pinhole kamera, 28 x 35,5 cm
MO muziejaus kolekcija
Hito Steyerl
Hito Steyerl yra japonų kilmės vokiečių menininkė, kuri 2017 metais užėmė pirmą vietą įtakingiausių šiuolaikinių menininkų šimtuke ir tapo pirmąja tai padariusia moterimi. Savo kūryboje ji nagrinėja šiuolaikinių medijų problematiką ir virtualių vaizdų įtaką kasdienybei.
Daugiau apie šią menininkę ir 5 jos kūrinius online atrasi čia:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Hito Steyerl dažnai remiasi realaus herojaus istorija, įpindama ją į internete rastų ir pačios nufilmuotų kadrų dėlionę. Instaliacijos „Liquidity Inc.“ (liet. „Takumo korporacija“, 2014) filme akcentuojamas Bruceʼo Lee pamokymas, kad kovotojas turi būti kaip vanduo – turi mokėti prisitaikyti prie besikeičiančio pasaulio sąlygų. Kūrinyje vanduo siejamas ir su finansinių duomenų, sinoptinių prognozių sklaida internete, globaline migracija, gyvybės ištakomis.
Algirdas ir Remigijus Gataveckai
Neįmanoma kalbėti apie Algirdo kūrybą atskirai nuo jo brolio Remigijaus. Jiedu – identiški dvyniai, geriausi draugai ir kūrybinis tandemas, plačiai žinomas tiek vizualiųjų menų scenoje, tiek… breiko šokių aikštelėje! Beveik visus kūrinius broliai atlieka bendradarbiavimo ir draugiško varžymosi principu. Ir taip – nuo pat sudėtingos vaikystės, praleistos su girtaujančiais tėvais, o vėliau Alytaus vaikų globos namuose. Valdiški namai ir iš jų atsinešti patyrimai broliams Algirdui ir Remigijui Gataveckams tapo svarbiu kūrybinės energijos šaltiniu ir jų sėkmės istorijos pradžia.
Stovėti ant galvos? O kas čia sudėtingo?
Broliai sportuoja visa gyvenimą – vaikystėje intensyviai lankė krepšinio, futbolo treniruotes ir daugiau nei dešimtmetį profesionaliai šoko breiką!
„Stovėti ant galvos? O kas čia sudėtingo? Mums atrodo, kad kiekvienas gali tai padaryti, – pasakoja A. Gataveckas, – sportas yra vienas tų dalykų, kuris ugdo laimingą, stiprų ir sveiką žmogų, mokantį dirbti komandoje ir prisiimti atsakomybę. Todėl kai klausia apie sportą, aš iškart galvoju apie asmenybę.“
Asmeninė brolių Gataveckų nuotrauka
„Šokant breiką mes išmokome išlaikyti pusiausvyrą bei taisyklingai nugriūti. Taip pat sportas labai lavina reakciją. Nesportuojantys žmonės dažnai negali greitai sureaguoti į staigias situacijas. Šie dalykai yra labai susiję“, – papildo brolis Remigijus.
Nors breiko šokėjų karjerą jau baigė, menininkai nuo sporto neatitolo – žaidžia tinklinį, badmintoną, stalo tenisą, yra išbandę ir beisbolą.
Iš Lietuvos tautinio olimpinio komiteto straipsnio „Broliai Gataveckai: apie sporto naudą, breiką ir moksleiviams mestą iššūkį“.
Ramūnas Danisevičius
Vieno žymiausių Lietuvos spaudos fotografų, daugybės „Auksinių kadrų” laureato Ramūno Danisevičiaus sėkminga kūrybinė karjera skatina klausti: kada reportažiniu metodu užfiksuotas kadras yra tiesiog gera spaudos fotografija, o kada tampa kūriniu ir priskiriamas meno sričiai? Atsakymą pateikti nesunku: tuomet, kai svarbesnė už įamžintus įvykius tampa pati fotografija ir jos autoriaus braižas bei individualus matymas, perteikiantis fotografo požiūrį į pasaulį. R. Danisevičiaus kūryba visiškai atitinka šiuos bendriausius kūrybinės fotografijos principus. Kasdienę aplinką ir įprastus įvykius fotografas parodo kaip įdomius, pateikdamas juos ryškiu autoriniu braižu.
Būtent šis menininkas 2017 metų birželį drauge su fotografu Sauliumi Žiūra dviračiu numynė iš Vilniaus į Paryžių. Autorius sako, kad šis pomėgis susiformavęs nuo mažumės: „Dviratis man yra laisvė ir nepriklausomybė. Juo važinėju nuo vaikystės.“
Sužinoti daugiau įdomių faktų bei pamatyti R. Danisevičiaus fotografijų gali ir MO muziejaus sukurtoje paMOkoje tarp kitų dviejų išskirtinių MO kolekcijos autorių. Ją rasi čia:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Ramūnas Danisevičius
Maestro, 2005
32,2 x 48 cm
MO muziejaus kolekcija
Viktoras Paukštelis
Lietuvių menininkas Viktoras Paukštelis – tapytojas ir pianistas, kalbantis vaizdais ir garsais, daile ir muzika. Spalvos jo paveiksluose skamba kaip jautriais pirštais priliesti fortepijono klavišai, o kompozicijos yra supintos, suaustos taip, lyg gerai suderinti instrumentai. Autorius atskiroms spalvoms tarsi suteikia savarankiškų, tiesiog magiškų ir net hipnotizuojančių galių, tad žiūrovui tereikia „įsijungti“ abstraktųjį mąstymą ir matyti tik plokštumas, linijas.
Įdomu tai, kad V. Paukštelį galėtume vadinti ne tik dailininku ar muzikantu, bet ir sportininku. Poilsį ir pusiausvyrą autorius atranda ne tik kurdamas, o bėgdamas – per savaitę menininkas nubėga 80 ar net 100 kilometrų!
Pamatyti daugiau V. Paukštelio darbų gali ir MO muziejaus sukurtoje paMOkoje tarp kitų dviejų įdomių lietuvių autorių.
Ją rasi čia:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Viktoras Paukštelis
Lapė vartuose, 2017
Drobė, aliejus, 80 x 100 cm
MO muziejaus kolekcija