Susipažink su viktorinoje naudotais kūriniais ir jų autoriais
Kostas Dereškevičius
XX amžiaus 8 dešimtmečio pradžioje Kostas Dereškevičius su trimis jaunesniais jo bendražygiais tapytojais susibūrė į neformalią grupę „4“. Jie pirmieji lietuviškoje tapyboje pradėjo vaizduoti naujus, kartais net brutalius savo gyvenamojo meto ženklus. Dereškevičiaus pagrindine kūrybos tema tapo miesto gyventojai ir jų aplinka. Menininko paveiksluose veiksmo vieta buvo naujų gyvenamųjų kvartalų būstai ir kiemai, kasdienis miesto transportas, paežerės, kurortai savaitgaliais.
Apie menininką (ir kitus Ketveriukės dailininkus) gali paskaitinėti ir Kultūros istorijoje:
Viktorinoje naudoti kūriniai
Negalime nepastebėti, kad K. Dereškevičiaus kūriniuose moterys tarsi nevalingai pakliūna į kiek komiškas situacijas: užsnūsta viešajame transporte, nerangiai ropščiasi iš „Moskvičiaus“ ar valgo dešrelę. Tokie vaizdai gali pasirodyti ir lengvai erotiški – bent jau dailininko akis tikrai nukrypsta į iškirptę ar kojas.
Kostas Dereškevičius
Išvyka, 1980
Drobė, aliejus, 100,5 x 65 cm
MO muziejaus kolekcija
Vis dėlto, autoriaus kūriniuose niekas nepagražinta – nei vieta, nei herojai, nei jų veikla. K. Dereškevičiui savo paveiksluose pavyksta sukurti socialinio gyvenimo studiją ir suteikti jai stiprią (taip pat – ryškią, spalvingą) emocinę išraišką.
Kostas Dereškevičius
Maršrutas Nr. 5, 1974
Drobė, aliejus, 81 x 100 cm
MO muziejaus kolekcija
Trumpai ir skaniai – video pasakojimas apie Kostą Dereškevičių!
O jei labiau patinka skaityti ir norėtum pamatyti dar keletą autoriaus kūrinių, užsuk į MO tinklaraštį:
Aleksandra Jacovskytė
Grafikė, fotomenininkė Aleksandra Jacovskytė pirmiausiai žinoma kaip teatro dailininkė, sukūrusi scenografijų, kostiumų daugybei teatro, operos, baleto spektaklių tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Tačiau nuo studijų laikų ji fotografavo draugus, pažįstamus ir šiaip praeivius žmones Vilniaus senamiestyje. Ilgainiui šios nuotraukos įgauna vis didesnę vertę – jose išliko senojo Vilniaus atmosfera, išnykusios miesto vietos, architektūros fragmentai, o taip pat daug garsių veidų, jų šypsenos, rimtis, prabėgusio laikmečio nuotaika.
Viktorinoje naudotas kūrinys
Dažnai žiūrėdavau pro langą. Nuotraukoje – mano mėgstamas vaizdas į Kražių gatvę, kurį matydavau iš virtuvės lango. Tiesiog pamačiau lauke brolį*, atsinešiau fotoaparatą ir per virtuvės langą nufotografavau. Šone stovi tėvo „Pobeda“.
– pasakoja Aleksandra Jacovskytė.
Aleksandra Jacovskytė
Adomas Jacovskis mūsų namo kieme, 1967
20 x 30
MO muziejaus kolekcija
Pilną menininkės pasakojimą apie šią fotografiją (kiek visko joje telpa!), įrašytą jos pačios balsu, gali išgirsti audio įraše:
*Adomas Jacovskis, scenografas, tapytojas, pedagogas (g. 1948).
Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė
Pameni, kai pernai rudenį šalia MO muziejaus įėjimo kažkas paliko kryželiu siuvinėtą „Volkswagen Golf 2”? Tai buvo Severijai Inčirauskaitei-Kriaunevičienei priklausantis automobilis, tiksliau – jos meno kūrinys-instaliacija „Rožėm klotas kelias” (2008).
Severija – tekstilininkė, garsėjanti metalo siuvinėjimo technika. Ši tarptautinio pripažinimo sulaukusi lietuvių menininkė bendradarbiavo su pačiu Banksy – 2015 metais dalyvavo šio paslaptingo gatvės menininko organizuotoje parodoje „Dismaland”.
Menininkės technika reta ir išskirtinė. Siuvinėdama metalą Severija tarsi kritikuoja populiariąją kultūrą, savo darbams pasirinkdama dažniausius rankdarbių žurnaluose randamus raštus. Tradicinio pobūdžio siuvinėjimai netradicinėje aplinkoje – gėlių raštai ant metalo – kuria įdomius ir netikėtus kontrastus.
Viktorinoje naudotas kūrinys
2008 pradėtas kurti kūrinys „Rožėm klotas kelias“ pasakoja apie 90-ųjų realybę Lietuvoje: rytais pro langą žvilgtelėjęs automobilio savininkas kartais pamatydavo jį be ratų. Juos tiesiog pavogė. Realybę kiek sušvelnina ant golfiuko kryžiuku siuvinėtos gėlės, kurios vis dėlto perspėja ir apgailestauja. Perspėja, kad 90-ųjų kelias į svajones nebuvo rožėmis klotas. Ir apgailestauja, kad nutrūktgalviškai lėkdavę automobiliai neretai kelionę baigdavo gedulo gėlėmis pakelėse.
Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė
Rožėm klotas kelias, (2008–2019)
Nuotraukos: Rytis Šeškaitis
Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė
Rožėm klotas kelias, (2008–2019)
Nuotrauka: Ineta Armanavičiūtė
Plačiau apie kūrinį ir kaip jis atsidūrė šalia MO muziejaus parodos „Rūšių atsiradimas. 90-ųjų DNR“ metu, gali sužinoti čia:
Artūras Raila
Kaip pasakoja menotyrininkė Monika Krikštopaitytė, Artūras Raila yra etaloninis, vienas ryškiausių 10-ojo dešimtmečio menininkų, pasirodęs beveik visose grandiozinėse (ir anuomet įspūdingai kuruotose) Šiuolaikinio meno centro parodose bei svarbiuose šiuolaikinio meno renginiuose užsienyje. Autorius iškilo kartu su po Nepriklausomybės atsiradusia menininkų karta, kurių kūryba imta vadinti šiuolaikiniu menu.
Fotografijos, video meno, instaliacijų kūrėjas A. Raila kūrybinę karjerą pradėjo kaip profesionalus skulptorius. Jam didžiulę įtaką skulptūros atsinaujinime darė pats Mindaugas Navakas. Šalia to A. Raila yra sukūręs ir nemažai videofilmų, tačiau labiausiai yra žinomas kaip tarpdisciplininių meno projektų autorius.
Viktorinoje naudotas kūrinys
Vienas tokių projektų – „Roll Over Museum – Live“ (2004), pristatytas Estijos dailės muziejuje, Taline. Jo metu A. Raila dirbo su Vytautu Stakausku, Sauliumi Stepuliu, Vytu Bilinsku ir Ričardu Žilinsku – mechanikais, „perdarinėjančiais“ (tiuninguojančiais) automobilius. Kiekvienas jų pristatė savo meno kūrinius – tam tikru būdu pakeistus automobilius – ir besidomintiems žiūrovams pasakojo, kaip ir kodėl daryti tokie pakeitimai.
Artūras Raila
Roll Over Museum, 2004
MO muziejaus kolekcija
Ramūnas Danisevičius
Vieno žymiausių Lietuvos spaudos fotografų, daugybės „Auksinių kadrų“ laureato Ramūno Danisevičiaus sėkminga kūrybinė karjera skatina klausti: kada reportažiniu metodu užfiksuotas kadras yra tiesiog gera spaudos fotografija, o kada tampa kūriniu ir priskiriamas meno sričiai? Atsakymą pateikti nesunku: tuomet, kai svarbesnė už įamžintus įvykius tampa pati fotografija ir jos autoriaus braižas bei individualus matymas, perteikiantis fotografo požiūrį į pasaulį. R. Danisevičiaus kūryba visiškai atitinka šiuos bendriausius kūrybinės fotografijos principus. Kasdienę aplinką ir įprastus įvykius fotografas parodo kaip įdomius, pateikdamas juos ryškiu autoriniu braižu.
Sužinoti daugiau įdomių faktų bei pamatyti R. Danisevičiaus fotografijų taip pat gali paMOkoje:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Ramūnas Danisevičius
Maestro, 2005
32,2 x 48 cm
MO muziejaus kolekcija
Kęstutis Grigaliūnas
Regis, mažakalbiam menininkui kūryba atstoja pačią kalbą, todėl jis yra prikūręs tiek, lyg būtų nugyvenęs ne vieną gyvenimą. Jei jau menininką pagauna mintis, tai virsta apsėdimu, kuris baigiasi tik tuomet, kai būdas ar tema būna išsemiama iki dugno.
Kęstučio Grigaliūno kūryboje menas panašus į maniją arba misiją. Autoriaus darbuose yra daug išorinio žaismingumo: imituojamas komiksų ar vaikiškų knygelių nuotaikingumas, naudojamos ryškios, džiaugsmingos spalvos, patrauklios formos. Tačiau pirmo įspūdžio optimizmą visur ir visada iš vėžių išmuša daugiau ar mažiau paslėpta ironija. Užrašai ar vaizdai priešingai vaizdavimo būdui kalba visai ką kitą.
O trumpai ir skaniai apie šį autorių ir keletą kitų jo kūrinių gali atrasti MO paMOkoje tarp kitų dviejų įdomių lietuvių autorių:
Viktorinoje naudotas kūrinys
1998 metais komikso stiliumi nutapytas Kęstučio Grigaliūno darbų ciklas „Tikra istorija apie Josephą Beuysą“ paremtas plačiai žinoma, paties Beuyso išplatinta istorija. Kaip jis skrido karo lėktuvu, buvo pašautas ir nukrito. Kaip jį, sušalusį, sužeistą, rado Krymo totoriai. Tada ištrynė taukais, suvyniojo į veltinį ir išgelbėję gyvybę jį pakeitė negrįžtamai. Josephas įgijo tarsi subtilių galių. J. Beuysas buvo vienas garsiausių 8–9 dešimtmečių vokiečių menininkų, konceptualistas, šamaniškų performansų autorius, tad gal ir nenuostabu, kad vėlesnė vokiečio kūryba nuolat rėmėsi šiuo pasakojimu apie buvimą ant mirties slenksčio.
Kęstutis Grigaliūnas
Tikra istorija apie Joseph Beuys Nr. 1, 1998
Kartonas, akrilas, 75 x 60 cm
MO muziejaus kolekcija
K. Grigaliūnas perpasakojo šią kultinę istoriją savaip, sako menotyrininkė Monika Krikštopaitytė. Jos pasakojimas taip pat įgarsintas audio formatu. Jį gali išgirsti čia:
Beje, jei įdomu, MO kolekcijoje rasi ir daugiau šio ciklo kūrinių!
Antanas Sutkus
Ankstyvuoju kūrybos laikotarpiu Antanas Sutkus sukūrė bene labiausiai užsienyje jį išgarsinusią fotografijų seriją „Jeanas Paulis Sartre’as ir Simone de Beauvoir Lietuvoje“. 1965 metais penkių dienų viešnagės Lietuvoje metu, garsiąją prancūzų porą kartu su rašytojais Eduardu Mieželaičiu ir Mykolu Sluckiu lydėjęs A. Sutkus Nidoje užfiksavo ekspresyvų filosofo Sartre’o įvaizdį, kuris įsiminė ir yra atpažįstamas įvairiose pasaulio šalyse.
A. Sutkaus darbuose taip pat ryškus išskirtinai „lietuviškas“ humanistinės fotografijos bruožas. Autoriui buvo svarbu įamžinti Lietuvos žmones jų autentiškoje ir pačiam fotografui artimoje būtyje. Siekis išsaugoti lietuvišką tapatybę buvo nulemtas ne vien politinių aplinkybių, bet ir natūraliai kilo iš paties fotografo gyvenimiškos patirties.
O jei norėtumei trumpai ir koncentruotai, bet su daugiau fotografijų – skaityki pasakojime MO tinklaraštyje:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Antanas Sutkus
Tėvo vežime, 1967
50 x 51 cm
MO muziejaus kolekcija
Trumpas videopasakojimas apie Antaną Sutkų:
Taip pat kviečiame klausytis pokalbio su šiuo ypatingu lietuvių fotografu.
Įdomu? Tavęs dar laukia II, III ir IV šio pokalbio dalys!
Jas rasi čia:
Marta Vosyliūtė
Marta Vosyliūtė – scenografė, tapytoja, kultūros kritikė, kažkada palyginusi save su sprintere. Ilgų nuotolių bėgimas ar maratonas, reikalaujantys nuoseklaus pasiruošimo ir ištvermės, – ne jos stichija (žinoma, išskyrus scenografiją, kur veikia savos taisyklės). Todėl Vosyliūtės kūryba iš pažiūros atrodo nerimta, net mėgėjiška. Tai ji „pakibina“ tapybą, tai paišo komiksines istorijas, o vėliau prisiuva drobinių maišelių ir išparduoda. Kartais paflirtuoja ir su fotografija, video kūryba, bet įdomiausiai sprinterės charakteris matyti Martos tapyboje ant popieriaus ir piešiniuose.
Anot pačios menininkės:
Piešinys – tiesioginis smegenų elektroninių impulsų fiksavimas ant greičiausiai prieinamos plokštumos. Piešinys yra eilėraštis ir smilga, ant kurios suveriamos kultūrinės žemuogės.
Pasakojimą apie autorę surinko menotyrininkė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė. Plačiau gali skaityti čia:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Marta Vosyliūtė
Kaip kuklus NATO lėktuvėlis elegantiškai įsirėžė į Katiliūtės debesis. Iš begalinės serijos „Lietuvos dailės istorija paveikslėliuose“, 2012
Popierius, akvarelė, 50 x 65 cm
MO muziejaus kolekcija
Kodėl gi Rūtos Katiliūtės?
Rūta – taip pat viena MO kolekcijos autorių, tapytoja abstrakcionistė. Vien pažvelgę į MO kolekcijai priklausančius šios autorės kūrinius pamatytume, kad juose vyrauja mėlyni atspalviai – tik dažnai gana sunku pasakyti, ar tai dangus, ar tai jūra. O kiti, šviesesni, darbai galėtų priminti ir vėją ar, pavyzdžiui, šviesius debesis. Kadangi daugelis Rūtos kūrinių – Be pavadinimo, galime tik interpretuoti. Tačiau tai tikrai galėtų būti viena sąsajų, sujungiančių Katiliūtės debesis su Martos Vosyliūtės piešiniu.
Sutikti su tokia interpretacija, ar ne, gali apžiūrėjęs MO kolekcijoje esančius kūrinius:
Giedrius Jonaitis
Kritikai ir kolegos Giedrių Jonaitį vadina sausosios adatos raižinių ir litografijų meistru, Lietuvos pinigų tėvu, blogu berniuku, laisvu žmogumi ir šiukšlynų milijonieriumi. Be to, jis dar ir video meno, instaliacijų kūrėjas. Ne vien gausiuose autoportretuose, bet kone visuose darbuose rodantis ir savo veidą. Vadinamas litų „tėvu“, kadangi 1991–2007 m. kūrė lietuviškų banknotų dizainą, yra 1, 2, 5, 10, 500 litų banknotų visų laidų projektų autorius.
Įdomu tai, kad Giedrius Jonaitis ne tik prisidėjo prie minėtųjų talonų ir litų projektų kūrimo, bet ir prakalbino 10 litų banknotą! 2013 metais jis sukūrė „Kalbančią kupiūrą“, kurioje Stasys Girėnas pasakoja apie banknoto kompoziciją, o Steponas Darius postringauja apie banknoto spalvinę gamą. Šį video kūrinį gali pamatyti čia, MO kolekcijoje:
O kitų argumentų, pavyzdžiui, dėl blogo berniuko ar šiukšlynų milijonieriaus įvaizdžio, gali atrasti dailės istorikės Erikos Grigoravičienės tekste:
Beje, keletas įdomybių apie litų „tėvą“ – ir MO kurtoje paMOkoje:
Viktorinoje naudotas kūrinys
Ir štai, netgi viktorinoje naudotame kūrinyje „Laivas“ tarp vilkų ir moters figūros galime pamatyti ir autoriaus portretą.
Giedrius Jonaitis
Laivas, 8 / 25, 1992
Sausoji adata, 13,3 x 9,5 cm
MO muziejaus kolekcija
Arvydas Každailis
Grafikas, knygų iliustratorius Arvydas Každailis viename dailėtyrininkės Ingridos Korsakaitės straipsnyje buvo skambiai pavadintas kultūros paveldo rekonstruotoju. Nors tai puikiai nusako jo pagrindinę etnografinei šalies istorijai skirtą veiklą heraldikos (tiriančios herbus) srityje, likusi kūrybos dalis tikrai nestokoja spalvų ir fantazijos. Taigi vienuose A. Každailio darbuose, sukurtuose jam baigus grafikos studijas, pastebima ryški abstrakčiojo siurrealizmo, poparto, optinio meno įtaka. O kituose, tarsi atvirkščiai, vyrauja su istorine tematika susijusios knygų iliustracijos ir heraldika, dominuoja metaforiški simboliai ir realistinis piešinys.
Pasakojama, kad A. Každailis sau yra išsikėlęs tikslą „pirmiausia būti naudingu dailininku“. Ir iki šiol jo laikosi, daugiausia kurdamas heraldikos srityje ir lopydamas istorijos spragas.
Viktorinoje naudoti kūriniai
Arvydas Každailis
Iliustracija knygai „Mūsų automobiliai“, 1974
Popierius, akvarelė, 18 × 22 cm
MO muziejaus kolekcija
Arvydas Každailis
Iliustracija knygai „Mūsų automobiliai“, 1974
Popierius, akvarelė, 18 × 22 cm
MO muziejaus kolekcija
Beje, šios dvi A. Každailio iliustracijos bei kūrinys Hei, mambo! MO muziejaus kolekciją papildė visai neseniai! Su šiais naujais įsigijimais gali susipažinti čia:
Vitas Luckus
Vitas Luckus – fotografas, trynęs ribą tarp realybės bei fikcijos ir nepaklusęs tuometinei ideologinei sistemai. Jis pradėjo fotografuoti labai anksti, vos 13 metų ir labai aktyviai dirbo reklamos srityje, žurnaluose, buvo Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys. V. Luckui puikiai sekėsi derinti reportažinę fotografiją ir meninius ieškojimus. Jam dažnai klijuojama ir maištininko etiketė.
Kūryboje Luckui buvo svarbiausia pagauti autentišką akimirkos įspūdį. Analizuodamas žymių Prancūzijos fotografų darbus, menininkas priėjo išvadą, kad kruopščiai apgalvotos kompozicijos trukdo per fotografiją perduoti tikro gyvenimo įspūdį. Todėl savo fotografijose jis nesiimdavo režisūros – jo fotografijose daug tikrų, nesumeluotų emocijų.
Viktorinoje naudotas kūrinys
Vitas Luckus
Be pavadinimo. Iš ciklo „Baškirijoje“, 1981
Skaitmeninė spauda, 33,5 x 45,7 cm
MO muziejaus kolekcija
Kalba žMOnės: Vaida apie Vitą Luckų
Apie Vitą Luckų ir jo kūrinius MO parodoje „Kodėl taip sunku mylėti?“ plačiau pasakoja ir MO edukatorė Vaida pasakojimų cikle „kalba žMOnės“. Kviečiame pasiklausyti videopasakojimo!
Be to, Vaidos pasakojimo ištraukas gali skaityti ir MO tinklaraštyje: