Ežeras pilnas žvaigždžių
Paskutinė galimybė pamatyti lankomiausią MO šeimų parodą! Suspėkite patirti iki lapkričio 7 d.
Apie parodą
Pristatome unikalią parodą, skirtą vaikams – „Ežeras pilnas žvaigždžių“. Kviečiame vaikus drąsiai nerti į meno pažinimą: patiems kurti, išbandyti ir atrasti. Šiai parodai kūriniams iš MO kolekcijos specialiai kuriame interaktyvius objektus, kurie leis įdėmiau ir kūrybingiau pažvelgti į meno darbus. O interaktyvūs erdviniai sprendimai skatins vaikus visomis juslėmis patirti parodą. Parodoje vaikai atras kūrybinio santykio su gamta džiaugsmą ir naudą taip, kaip ją vaizduoja MO kolekcijos menininkai.
Šioje parodoje vaikų lauks žaidimai, interakcijos, įvairios galimybės pažinti ir patirti meną – bandant, patiems improvizuojant bei eksperimentuojant. Tai paroda, kokios MO muziejuje dar nebuvo!
Parodą kuruoja ir patyriminius žaidimus vaikams kuria MO muziejaus edukatorė Karen Vanhercke. Ji jau daugiau nei 15 metų organizuoja patyrimines edukacijas muziejuose.
Pasitelkdami MoMA muziejuje išvystytą Vizualiojo mąstymo strategiją vaikai taip pat lavins kritinį mąstymą ir individualų meno suvokimą diskutuodami apie kūrinius.
Parodoje veiklų bus įvairaus amžiaus vaikams, o taip pat ir suaugusiesiems – tiems, kurie nori pažinti parodą drauge su mažaisiais arba tiesiog prisiminti vaikystę.
Parodai patirti Galimybių pasas nėra būtinas.
Parodos komanda
Kuratorė – Karen Vanhercke
Architektai – „Šilta šiaurė“
Parodą įrengė – Dominykas Šavelis
Koordinatorė – Iveta Jaugaitė
Parodos tekstilę parengė: Justina Gražytė, Eglė Lekevičiūtė, Šarūnė Pečiukonytė (Kaltūnas) ir MO muziejaus savanoriai
Suprasti meną per žaidimą
Menas išlieka menu – ar į jį žiūrėtų vaikas, ar suaugęs. Tik vaikai kūrinio prasmę atranda pasitelkdami kitus įgūdžius: labiau kliaujasi vaizduote nei analize, labiau atkreipia dėmesį į detales nei vertina kontekstą. Jų protas nuolat vystosi, o santykis su pasauliu ir menu yra lankstus. Vaikai mokosi stebėdami, eksperimentuodami, kurdami, įsitraukę į dialogą. Šioje parodoje norime švęsti vaikų gebėjimą suprasti meną per žaidimą – per veiklą, į kurią jie mielai įsitraukia ir kuri apima visus minėtuosius įgūdžius.
Raidos psichologai tvirtina, kad žaidimas yra parankus būdas vaikui ne tik suprasti aplinkinį, bet ir susigyventi su savo vidiniu pasauliu. Kuo platesnis žaidimų spektras vaikystėje, tuo didesnės vaiko galimybės spręsti įvairias problemas vėliau gyvenime. Meno muziejus šiame procese gali tapti žaidimų aikštele besivystančiam protui ir padėti vaikams atrasti savo jusles, įkvėpti kūrybiškumui ir pažadinti vaizduotę – svarbiausią refleksijos įrankį. Muziejus taip pat suteikia saugią, nuspėjamą aplinką. Aplinka saugi, nes gyvenimo netikėtumai lieka už durų. Vaikai čia gali susitelkti ir vystyti svarbų kognityvinį gebėjimą – sąmoningumą. Būtent kultūrinės erdvės yra tos, kuriose vaikai vieno apsilankymo metu patiria pažinimo įvairovę, išgyvena jutimines patirtis, dėmesingą stebėjimą, lavina kūrybiškumą, vaizduotę ir saugią emocijų raišką. Vis dėlto kultūrinės patirties nauda bus didžiausia, jeigu papildoma dialogu. Johno Dewey eksperimentinė mokymosi teorija aiškina, kad patirtinio mokymosi ciklas apima ir „patirties refleksiją“. Šioje parodoje norime pabrėžti, kad dialogas tarp pedagogų, tėvų ir vaikų yra visavertiškiausias žinomas pedagoginis įrankis.
Kalbant apie meno naudą vaikams, galima apibendrinti: kūrybiškumas (žaidimas) yra variklis, o dialogas – vairas, kai mokomasi visko, ko verta išmokti: faktų, emocijų, estetikos, socialinių įgūdžių, inovatyvumo ir kritinio mąstymo. Išugdytas kūrybiškumas palaikys aukštą intelektą vaikui suaugus. Mokymasis visą gyvenimą – tai kūrybinius atradimus atveriantis požiūris, kurio sėklas reikia pasėti vaikystėje ir puoselėti visą gyvenimą.
Parodoje yra sąsajų su augalais, vandeniu ir įvairiais kitais gamtos elementais – žmogaus kūrybiškumo palaikymo metafora. Ši metafora leidžia mums reaguoti į dabartinę ekologinę krizę – kaip muziejus prisidedame puoselėdami vaikų vaizduotę su viltimi, kad būtent jų išlavinta vaizduotė ateityje padės išsaugoti mūsų ligotą planetą. Meno muziejus gali būti geriausia visuomenės sukurta vieta, kurioje maitinama vaikų vaizduotė, tačiau gamta maitina mūsų kūnus. Būtent dėl šios priežasties meno kūriniai parodai atrinkti tyrinėjant kūrybinį menininkų santykį su natūraliuoju pasauliu.
Dauguma eksponuojamų kūrinių nėra sukurti specialiai vaikams – visas menas vaikams yra prieinamas, tiesiog jiems reikia tam tikrų įrankių ir laisvės jį interpretuoti. Profesionalių menininkų kūriniai yra atspirties taškas vaikams ir suaugusiesiems ne tik reflektuoti gyvenimiškus klausimus, bet ir kurti bei stiprinti tarpusavio ryšius. Meno stebėjimo kūrybinį procesą papildžius praktine meno kūrimo veikla iš natūralių medžiagų, stiprinamos ir sąsajos tarp meno ir gamtos.
Parodos kuratorės pasakojimas
Kaip žinios ir kultūra papildo viena kitą? Kada į kultūrą įtraukti vaikus ir ko iš šio proceso gali pasimokyti suaugusieji?
Kaip kultūrinės patirtys lemia atvirą ir smalsų vaikų požiūrį pasakoja parodos „Ežeras pilnas žvaigždžių“ kuratorė ir ilgametė edukacijų muziejuose ekspertė Karen Vanhercke.
Be to, tekste atrasite ir Miglės Anušauskaitės specialiai šiai parodai kurtus komiksus!
Apie Vizualinio mąstymo strategiją
O šiame vaizdo įraše Karen pasakoja apie Vizualinio mąstymo strategiją, vieną svarbiausių MO edukacinių užsiėmimų dalių.
Kas tai, kaip tai veikia ir kokią „supergalią“ suteikia ją išbandžiusiems vaikams (ir ne vaikams)? Išgirskite Karen pasakojime drauge su mažosiomis MO bičiulėmis.
Tinklalaidė su A. Kuriene
Kaip pandemiją išgyvena vaikai bei jaunuoliai? Ar suaugusieji pakankamai gerai supranta save bei savo atžalas?
Tinklalaidėje su psichologe, „Paramos vaikams centro“ įkūrėja ir vadove Aušra Kuriene kalbamės apie problemas bei didžiausius iššūkius jaunuolių gyvenime, kylančius per karantiną.
Didysis parodos rėmėjas
Parodos rėmėjai
Institucinis rėmėjas
—
Kūrinys parodos vizuale:
Vytautas Pakalnis
Ežeras pilnas žvaigždžių. Maudynės II, 2001
Drobė, aliejus, 117,5 x 145 cm
MO muziejaus kolekcija